FAQ

Kan man bruke kontakten i garasjen til å lade elbilen?

På fast parkeringsplass for lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas. Dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig lading vil dette være å anse som en bruksendring etter §16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget "skal være egnet til forutsatt bruk". Bakgrunnen er at lading av elbil vil innebære en vesentlig endring i belastningsmønster og type belastning. Selv om en vanlig kontakt kan tilkobles med 16A er den ikke laget for denne høye belastingen over tid. Vi erfarer ofte varmgang og smelteskader ved lading på husholdnings kontakt. Slike skader er en stor risiko for brann. I tillegg vil ladesystemet i elbilen maskere en vanlig jordfeilbryter som da ikke vil fungere ved jordfeil. Da kan det oppstå livsfarlige situasjoner. Det må installeres en spesiell jordfeilbryter type B som ikke forstyrres av støyen fra ladesystemet.

Dette innebærer at kursen ved bruksendring må oppgraderes til gjeldende regelverk, det vil si jordfeilbryter type B, samt maks 10 A sikring for vanlig kontakt 

DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) anbefaller ladestasjon/hjemmelader

DSBs klare anbefaling er å installere en Mode 3/hjemmelader/ladestasjon fordi denne gir best sikkerhet, lader raskt og har stor fleksibilitet. Den synlige forskjellen mellom Mode 2 og Mode 3 er at en Mode 3-lader har ladeboksen skrudd fast på veggen. Anbefalingen følger også av at EU har vedtatt at Mode 3 med Type 2-kontakt skal rulles ut på alle offentlig tilgjengelige ladestasjoner fra og med 2018.

Hvorfor trenger jeg Type 2 kabel?

Hvis du skal få ladet elbilen alle steder, er det lurt å ha Type 2 kabel. Stadig flere steder går over til å bruke Type 2 uttak på ladestolpene. Planen til flere kommuner er å fase ut husholdningskontakten på stolpene.

Hvilken ladekabel passer til min elbil?

TYPE 1 KONTAKT
Type 1 er mest brukt på japanske biler. Til alle japanske biler må du ha en Type 1 til Type 2 ladekabel – en overgang til europeisk standard. (En del europeiske biler bruker også Type 1 ladekabel.)

Japanske biler med Type 1 kontakt:
Nissan Leaf, Nissan EV200, Kia Soul electric, Mitsubishi IMiev, Mitsubishi Outlander Phev, Toyota Prius

Europeiske biler med Type 1 kontakt:

Citroen C-Zero, Berlingo Electric, Peugeot Ion, Partner Electric, Ford Focus Electric, Mia Electric Van, Renault Fluence, Renault Kangoo, Opel Ampera

TYPE 2 KONTAKT
Type 2 er den europeiske standarden som de fleste biler fra Europa blir levert med. Til disse trenger du en Type 2 til Type 2 ladekabel. Tesla Model S bruker også Type 2 kontakt på biler som blir levert i Europa.

Biler med Type 2 kontakt:
BMW i3, VW e-UP og e-Golf, Hyundai IONIQ electric, Smart Fortwo, Renault ZOE, Tesla Model S og Model X, Volvo C30 og V60

Trenger jeg 16A eller 32A ladekabel til min bil?

De fleste elbiler som selges i dag blir levert med lader som ikke trekker mer enn 16 Amper. Til disse bilene trenger du ikke mer enn en ladekabel på 16A. Denne kabelen er tynnere og lettere å håndtere enn en 32A kabel. Tenker du langsiktig til kjøp av neste bil, bør du kjøpe en 32A kabel, så du slipper å kjøpe ny kabel om ny bil har større lader.

De som har en nyere Nissan Leaf med den største laderen trenger en 32A ladekabel. Til Tesla Model S og Renault ZOE må du ha 32A 3 fase ladekabel.

Hvorfor får du 40% raskere ladefart ved å bruke Type 2 uttaket på ladestolpen?

Den originale ladekabelen som følger med elbilen trekker mellom 8 til 10A avhengig av bilmerket.
Med en Type 1 til Type 2 eller Type 2 til Type 2 kabel får du inn 16A til laderen din. Du får mer strøm til batteriene og ladetiden blir kortere.

Hvorfor er det ikke stor kladd på denne kabelen?

Sikkerhet er svært viktig for elbilprodusentene. Ladekladden på kabelen er der for å gjøre to ting: for å gi et signal til laderen hvor mye strøm den skal trekke og for å kutte strømmen på kontakten når kabelen ikke er koblet til bilen.

Kladden med kommunikasjonsenheten er puttet inn i ladestolpen, derfor trengs den ikke lengre på kabelen.

Hvordan er kvaliteten på disse kablene?

Sikkerhet og kvalitet er avgjørende for oss. Alle våre kabler er gjennomtestet og holder svært høy kvalitet. Kablene er godkjente CE, TUV, UL approval.

Hvorfor skiftes ladestolpene til Type 2 kontakt?

Stadig flere kommuner går over til Type 2 kontakt på ladestolpene til elbiler. Årsaken til dette er flere. Den vanlige husholdningskontakten er egentlig ikke laget for å trekke 16A over så mange timer som elbilen trenger for å bli fulladet. Kontaktene er heller ikke konstruert for å tåle vekten fra en ladekabel med en tung ladekladd på 2 kg. Etter en stund vil kontakten bli slitt, da kan det oppstå varmegang i kontakten, og til slutt kan kontakten ta fyr. Derfor skifter kommunene til Type 2 kontakt. 



Hvilke elbiler kan lade med hva?

Merke

Effekt

Kontakt

Faser

Strøm

Hurtiglading

Audi A3 e-Tron

3,7kW

Type2

1

16A

Nei

Audi A4 e-Tron

3,7kW

Type2

1

16A

Nei

Audi Q7 e-Tron

7,4kWh

Type2

1

32A

Nei

BMW i3 - 3,7kW

3,7kW

Type2

1

16A

CCS

BMW i3 - 7,4kW

7,4kWh

Type2

1

32A

CCS

BMW i3  - 11kW

11kWh

Type2

3

16A3-fas

32A1-fas

CCS

BMW i8

3,7kW

Type2

1

16A

Nei

BMW BMW X5 iPerformance

3,7kW

Type2

1

16A

Nei

BMW BMW 2-serie iPerformance AT

3,7kW

Type2

1

16A

Nei

BMW BMW 3-serie iPerformance

3,7kW

Type2

1

16A

Nei

Chevrolet Volt

3,7kW

Type1

1

16A

Nei

Citroen Berlingo

3,7kW

Type1

1

16A

CHAdeMO

Citroen Zero

3,7kW

Type1

1

16A

CHAdeMO

Ford Focus Electric  - 2013-2016

6,6kW

Type1

1

28A

Nei

Ford Focus Electric  - 2017

6,6kW

Type2

1

28A

CCS

Hyundai Ioniq

6,6kw

Type2

1

28A

CCS

Kia Soul Electric

6,6kW

Type1

1

28A

CHAdeMO

Mercedes Benz  B-Class Electric Drive

11kWh

Type2

3

16A

Nei

Mercedes Benz  C350e hybrid

3,7kW

Type2

1

16A

Nei

Mercedes Benz  GLE500e hybrid

3,7kW

Type2

1

16A

Nei

Mercedes Benz  GLC350e hybrid

3,7kW

Type2

1

16A

Nei

Mercedes Benz  S-klasse hybrid

3,7kW

Type2

1

16A

Nei

Mercedes Benz  Sls

22kW

Type2

3

32A

Nei

Mitsubishi  I-miev

3,7kW

Type1

1

16A

CHAdeMO

Mitsubishi  Outlander Hybrid

3,7kW

Type1

1

16A

CHAdeMO

Nissan Leaf  

3,7kW

Type1

1

16A

CHAdeMO

Nissan Leaf  

6,6kW

Type1

1

28A

CHAdeMO

Nissan NV200

3,7kW

Type1

1

16A

CHAdeMO

Nissan NV200

6,6kW

Type1

1

28A

CHAdeMO

Opel Ampera

3,7kW

Type1

1

16A

Nei

Opel Ampera-e 2017

7,4kW

Type2

1

30A

CCS

Peugeot i-On

3,7kW

Type1

1

16A

CHAdeMO

Peugeot Partner

3,7kW

Type1

1

16A

Nei

Porsche  Cayenne S e-hybrid

7,4kWh

Type2

1

32A

Nei

Porsche  Panamera S e-hybrid

7,4kWh

Type2

1

32A

Nei

Porsche  Spyder

3,7kW

Type2

1

16A

Nei

Renault  Kangoo

3,7kW

Type1

1

16A

Nei

Renault  Zoe

43kW

Type2

3

63A

AC

Renault  Zoe

22kW

Type2

3

32A

Nei

Smart fortwo electric drive

3,3kW

Type2

1

14,5A

Nei

Smart fortwo electric drive

22kW

Type2

3

32A

Nei

Tesla Model S

11kWh

Type2

3

16A

Tesla SC

Tesla Model - Oppgradert laderS

16,5Kw

Type2

3

24A

Tesla SC

Tesla Model S (Dobbelt lader)

22kW

Type2

3

32A

Tesla SC

 Tesla Model X

11kWh

Type2

3

16A

Tesla SC

Tesla Model X - Oppgradert lader

16,5Kw

Type2

3

24A

Tesla SC

Toyota Prius Plug-in

3,7kW

Type1

1

16A

Nei

Volksvagen eGolf

3,7kW

Type2

1

16A

CCS

Volksvagen eUp!

3,7kW

Type2

1

16A

CCS

Volksvagen Golf GTE Plugin Hybrid

3,7kW

Type2

1

16A

Nei

Volksvagen Passat GTE Plugin Hybrid

3,7kW

Type2

1

16A

Nei

Volvo  C30 Electric II

22kW

Type2

3

32A

Nei

Volvo V60 Plugin Hybrid

3,7kW

Type2

1

16A

Nei

Volvo XC90 T8 Twin Engine Hybrid

3,7kW

Type2

1

16A

Nei