OM OSS

Ladefabrikken AS er en liten bedrift som holder til i Oslo. Daglig leder av Ladefabrikken har kjørt elbil siden 2009, og var den første som bygde om en Citroen 2CV til eldrift. Dette var også den første 2CV med EL-skilt i Norge.

Vi jobber hele tiden for å finne de beste kvalitetskablene til dagens elbiler!
Vi brenner for elbiler og vil at det skal bli større mangfold i ladeutstyr!

Kommer du fra elektriker firma eller bilforhandler ta direkte kontakt med oss post@ladefabrikken.no


FAQ
Hvorfor trenger jeg Type 2 kabel?

Hvis du skal lade elbilen andre steder enn hjemme, er det lurt å ha Type 2 kabel. Stadig flere steder går over til å bruke Type 2 utak på ladestolpene. Planen til flere kommuner er å fase ut husholdningskontakten på stolpene.

Hvilken ladekabel passer til min elbil?

TYPE 1 KONTAKT
Type 1 er mest brukt på japanske biler. Til alle japanske biler må du ha en Type 1 til Type 2 ladekabel – en overgang til europeisk standard. (En del europeiske biler bruker også Type 1 ladekabel.)

Japanske biler med Type 1 kontakt:
Nissan Leaf, Nissan EV200, Kia Soul electric, Mitsubishi IMiev, Mitsubishi Outlander Phev, Toyota Prius

Europeiske biler med Type 1 kontakt:

Citroen C-Zero, Berlingo Electric, Peugeot Ion, Partner Electric, Ford Focus Electric, Mia Electric Van, Renault Fluence, Renault Kangoo, Opel Ampera

TYPE 2 KONTAKT
Type 2 er den europeiske standarden som de fleste biler fra Europa blir levert med. Til disse trenger du en Type 2 til Type 2 ladekabel. Tesla Model S bruker også Type 2 kontakt på biler som blir levert i Europa.

Biler med Type 2 kontakt:
BMW i3, VW e-UP og e-Golf, Hyundai IONIQ electric, Smart Fortwo, Renault ZOE, Tesla Model S og Model X, Volvo C30 og V60

Trenger jeg 16A eller 32A ladekabel til min bil?

De fleste elbiler som selges i dag blir levert med lader som ikke trekker mer enn 16 Amper. Til disse bilene trenger du ikke mer enn en ladekabel på 16A. Denne kabelen er tynnere og lettere å håndtere enn en 32A kabel. Tenker du langsiktig til kjøp av neste bil, bør du kjøpe en 32A kabel, så du slipper å kjøpe ny kabel om ny bil har større lader.

De som har en nyere Nissan Leaf med den største laderen trenger en 32A ladekabel. Til Tesla Model S og Renault ZOE må du ha 32A 3 fase ladekabel.

Hvorfor får du 40% raskere ladefart ved å bruke Type 2 uttaket på ladestolpen?

Den originale ladekabelen som følger med elbilen trekker mellom 8 til 10A avhengig av bilmerket.
Med en Type 1 til Type 2 eller Type 2 til Type 2 kabel får du inn 16A til laderen din. Du får mer strøm til batteriene og ladetiden blir kortere.

Hvorfor er det ikke stor kladd på denne kabelen?

Sikkerhet er svært viktig for elbilprodusentene. Ladekladden på kabelen er der for å gjøre to ting: for å gi et signal til laderen hvor mye strøm den skal trekke og for å kutte strømmen på kontakten når kabelen ikke er koblet til bilen.

Kladden med kommunikasjonsenheten er puttet inn i ladestolpen, derfor trengs den ikke lengre på kabelen.

Hvordan er kvaliteten på disse kablene?

Sikkerhet og kvalitet er avgjørende for oss. Alle våre kabler er gjennomtestet og holder svært høy kvalitet. Kablene er godkjente CE, TUV, UL approval.

Hvorfor skiftes ladestolpene til Type 2 kontakt?

Stadig flere kommuner går over til Type 2 kontakt på ladestolpene til elbiler. Årsaken til dette er flere. Den vanlige husholdningskontakten er egentlig ikke laget for å trekke 16A over så mange timer som elbilen trenger for å bli fulladet. Kontaktene er heller ikke konstruert for å tåle vekten fra en ladekabel med en tung ladekladd på 2 kg. Etter en stund vil kontakten bli slitt, da kan det oppstå varmegang i kontakten, og til slutt kan kontakten ta fyr. Derfor skifter kommunene til Type 2 kontakt.